Česko na půdě OSN: Desetiletí Agendy 2030, nové závazky a české příběhy

V sídle OSN v New Yorku právě probíhá Politické fórum na vysoké úrovni o udržitelném rozvoji (HLPF), kde státy mimo jiné hodnotí pokrok při plnění Agendy 2030 a jejích 17 Cílů udržitelného rozvoje (SDGs). Českou republiku a její dobrovolný přezkum zde reprezentuje i Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) – největší iniciativa svého druhu u nás, která přináší do globální debaty hlas českých organizací.

„Oficiální prezentace Česka v OSN na HLPF v New Yorku a naše aktivní participace ukazuje, že Agenda 2030 není doménou jen vlády. Český byznys má co nabídnout – zkušenosti, inovace i konkrétní výsledky,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti a členka české delegace. Opírá se mimo jiné o nejaktuálnější průzkum agentury Ipsos mezi členy A-CSR, který pro tuto příležitost vznikl a jehož výsledky budou publikovány na podzim.

Ačkoli legislativní požadavky se v oblasti ESG a udržitelnosti v posledních měsících zmírňují, pro byznys to změnu ve fungování neznamená. Naopak. „Už teď z průzkumu vidíme, že 97 % členských podnikatelských subjektů vidí v udržitelnosti příležitost pro inovace a nové obchodní modely. Navíc 74 % potvrzuje, že jejich udržitelné aktivity zlepšily reputaci značky, a 72 % implementace udržitelných opatření pomohla v získání nových obchodních příležitostí,” popisuje Mádlová. Zároveň téměř 80 % firem očekává, že se důraz na udržitelnost v jejich organizaci v příštím roce ještě zvýší.

Aby měly organizace všeobecně možnost udržitelné aktivity rozvíjet, potřebují stabilní a podporující mezinárodní prostředí. A s tím pomáhá i letošní HLPF, kde státy sdílejí své pokroky v rámci Dobrovolných národních přezkumů (VNRs). Česká republika dosáhla výrazného pokroku u deseti SDGs, jako jsou klimatická opatření, dostupné a čisté energie, zlepšení přístupu ke zdravotní péči nebo ke kvalitnímu vzdělání. U šesti Cílů naopak zatím změna nenastala. Tento posun pak kromě hodnotící zprávy shrnuje ve videu se zapojením i prezidenta Petra Pavla.

Letos navíc uplyne 10 let od přijetí Agendy 2030, a právě proto je HLPF příležitostí nejen k reflexi a obnovení závazků, ale i k hledání konkrétních kroků, jak urychlit pokrok v oblasti udržitelného rozvoje. Jedním z témat, které v tomto ohledu silně rezonuje i v českém kontextu, je rovnost žen a mužů. „Podle přezkumu rozdíl v odměňování žen a mužů dosáhl 18 % v neprospěch žen, což je vysoko nad průměrem EU. Nerovnosti přetrvávají i obecně ve veřejných funkcích,” upozorňuje Mádlová.

Právě proto se bude účastnit doprovodné akce Empowered Women, Inclusive Economies: Catalyzing Sustainable Futures at the HLPF 2025. „Chceme ukázat, že i přes nerovnost má Česká republika firmami a komunitami podložené příběhy, které stojí za sdílení na globální úrovni – a že ženy v tom hrají klíčovou roli,“ uzavírá Mádlová.

 

Médiím nabízíme komentáře nebo živé vstupy přímo z OSN.

Detaily k HLPF, odpovědi na nejčastější otázky i ilustrační foto najdete v presskitu ZDE.

 

Asociace společenské odpovědnosti je největší iniciativa udržitelnosti a Cílů udržitelného rozvoje od OSN. Sdružuje více než 600 organizací – od firem, startupů a korporací přes sociální podniky, veřejnou správu, neziskové organizace až po univerzity. Vytváří platformu, kde se potkávají lídři z různých sektorů, sdílejí know-how, navazují partnerství a inspirují se navzájem. Stojí za mnoha klíčovými projekty v oblasti udržitelnosti, uděluje prestižní Ceny SDGs nebo v Česku zastřešuje mezinárodní den štědrosti Giving Tuesday.

 

Zdroj: Asociace společenské odpovědnosti

 

Keywords ČR-OSN-diplomacie-společnost-hospodářství-Asociace společenské odpovědnosti

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Media, society and lifestyle
Finance, economics
Politics, public administration and courts

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.