K nehodě Tu-154

CZALPA zásadně protestuje proti zveřejnění a proti způsobu prezentace dat ze zapisovačů letounu Tu-154 polského letectva, které havarovalo ve Smolensku dne 10. dubna 2010.

Dne 1. 6. 2010 byla polskými vládními orgány i přes protesty ruské strany (zejména pak pracovníků MAK - mezivládní letecké komise, pověřených vyšetřováním události), zveřejněn přepis záznamu komunikace a rozhovorů v kabině posádky. Bezprostředně se tento přepis dostal do řady sdělovacích prostředků a byl novináři všemožně komentován. Takovéto nakládání s výše uvedenými daty je v přímém rozporu s postupy, které uvádí příloha 13 k mezinárodní Úmluvě o civilním letectví ICAO. Zejména v článku 5.12 a Příloze E je přesně popsáno a vysvětleno k jakému účelu data ze zapisovačů slouží a jakým způsobem mohou být zveřejněna.

Bez souhlasu orgánu provádějícího vyšetřování NESMÍ být zveřejněna před vydáním Závěrečné zprávy o vyšetřování nehody, NESMÍ být zveřejňována izolovaně a bez odborného výkladu souvisejícího s vyšetřováním události a může být přílohou Závěrečné zprávy jen v rozsahu bezprostředně popisujícím důležité faktory vývoje události.

Způsob, kterým informaci přinesla např. ČT1, TV NOVA, ale i jiná média je skandální ukázkou "bulvárního" zpravodajství bez příslušného odborného komentáře. Již dlouho se odborná veřejnost snaží o důslednou ochranu takovýchto citlivých dat s cílem zachovat tento potřebný zdroj informace pro vyšetřování a zejména prevenci leteckých nehod s cílem zvyšování bezpečnosti letecké dopravy. Na tom nic nemění fakt, že událost ve Smolensku byla nehodou vládního "speciálu", protože způsob, kterým se data ze zapisovačů zvuků v kabině dostala na veřejnost je možno použít, jako precedens v případě dalších událostí.

Úkolem orgánů provádějících vyšetřování leteckých nehod je letová data chránit před jejich zneužitím k senzacechtivým reportážím, které nikterak nepomohou vyšetřování, naopak do budoucna mohou velmi negativně ovlivnit důvěru posádek a znesnadnit tak vyšetřování příštích událostí. V souvislosti s tím CZALPA ČSA plně podporuje stanovisko ruských vyšetřovatelů nehody a protestuje proti způsobu, kterým byla informace prezentována v domácích sdělovacích prostředcích.

Kontaktní osoba:

Capt. Karel Mündel

Předseda technické komise CZALPA ČSA

M: +420 724 672 230

E: kmundel@volny.cz

Keywords ČR-Polsko-Rusko-letectví-nehoda-prezident-média-CZALPA ČSA

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Media, society and lifestyle
Automotive industry, transport and machinery
Politics, public administration and courts

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.