Paradox přestupkového zákona na českých silnicích

Už před dvěma měsíci vešla v platnost část novely přestupkového zákona, která se dotkne také českých řidičů. Od ní si zejména úředníci a vláda slibují, že zefektivní proces přestupkového řízení a omezí činnost nových subjektů na poli obhajoby – tzv. „pojištění proti pokutám“.

Úředníci nestíhají a jsou zavaleni přestupky

Po prodloužení promlčecí lhůty z 1 až na 2 roky volaly hlavně úřady, které jsou v posledních letech zahlceny velkým množstvím větších či menších přestupků. Mnohdy tak docházelo k situaci, že se kvůli menším proviněním nestačily projednat nejzávažnější prohřešky.

Změna je ale vítána také v souvislosti s častými průtahy jednotlivých řízení mnohdy končícími právě jejich promlčením. Obvinění řidiči, advokáti či specializované firmy totiž stále častěji využívají práva na obhajobu a nechávají přezkoumávat technickou i procesní stránku věci.

Delší doba projednání s sebou ale nenese jenom delší čas na jejich řešení, ale také delší čas na jejich hromadění. Na dvakrát delší dobu tak připadne řešení většího objemu přestupků. Paradoxně tak u konce stanoveného intervalu může být situace stejná, jako je teď. Akorát se bude čekat na verdikt déle.

Pojištění proti pokutám

Novela zákona by se měla dotknout také firem, které nabízí tzv. „pojištění proti pokutám“, tedy právní zastoupení v jednání s úřady a soudy. Chce si zejména posvítit na ty, které svou praxi staví právě na krátké promlčecí době.

„Dvouletá promlčecí lhůta pro nás znamená jediné: mírnou úpravu naší služby a zvýšení vstupních a časových nákladů. Jelikož naši práci nestavíme na prekluzi, rozhodně nás novela nějakým způsobem výrazně neomezuje – právě naopak. Klienti, kteří se doteď hájili ve správním řízení sami, začali využívat našich služeb, protože je to pro ně výhodnější. Ne každý má čas a trpělivost jednat opakovaně s úřady,“ uvádí Petr Svoboda z České vzájemné pojišťovny motoristů.

O tom, že je o služby tohoto typu i přes prodlouženou promlčecí dobu stále zájem, svědčí také nárůst počtu specializovaných firem zaměřujících se na pojištění řidičů proti pokutám. V současné době jich je na českém trhu kolem desítky a zájem o ně i nadále roste.

Co na to říká praxe?

Zda přinese zpřísnění postihů a prodloužení doby na jejich projednání žádanou změnu se uvidí až s delším časovým odstupem. Po dvou měsících fungování ještě nelze vyvozovat žádné relevantní závěry.

„Spíše je načase zamyslet se nad tím, zda jsou všechny přestupky, které policie oznamuje, skutečně společensky škodlivé. Zaměřit by se měli především na místa, která jsou nejvíce ohrožena (např. přechody pro chodce v centru obce nebo u škol) a zvážit kontrolu rychlosti v místě, kde se nad tím dá přimhouřit oko (např. při výjezdu z obce). K úřadům by se tak dostaly pouze ty případy, u kterých řidič svou jízdou ohrozil ostatní účastníky silničního provozu a úředníci by měli dostatek času na jejich projednání“, dodává Svoboda.

Kontakt:

www.jezdimesrozumem.cz

Keywords ČR-doprava-zákon-policie-pojištovny-Česká pojišťovna motoristů

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Finance, economics
Politics, public administration and courts

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.