Příprava výstavby zvýšení kapacity dálnice z Prahy do Mladé Boleslavi pokračuje

Dálnice D10 Foto: EKOLA group

Dálnice D10 Foto: EKOLA group

Dálnice D10 Foto: EKOLA group Dálnice D10 Foto: EKOLA group

Ředitelství silnic a dálnic ČR má již zpracovánu dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) na rozšíření dálnice D10 od 3. až po 46. kilometr, tedy z křižovatky Radonice po Kosmonosy. Byly také zveřejněny i některé varianty řešení mimoúrovňových křižovatek.

Modernizace dálnice nemá být spojena pouze s jejím rozšířením, ale jsou zařazeny i varianty možného rušení některých EXITů, a to těch, které nejsou dnes údajně dostatečně vytíženy. Budoucí vytížení a zatížení celé spádové oblasti dopravou a škodlivými látkami je zjišťováno především za pomoci matematických modelů. Vše je zřejmě posuzováno v souladu s platnou legislativou a normami, které jsou staré i více jak 20 let. Ředitelství silnic a dálnic ČR, tak i Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, orgány Ministerstva zdravotnictví - hygienické služby ještě neiniciovaly změny této legislativy a norem. Stále je vše posuzováno za použití těchto modelů a hraničních limitů. Určitě lze pokládat za zásadní aby vše bylo novelizováno a nová legislativa položila důraz na potřebu zjištění zatížení spádových lokalit u jednotlivých sjezdů z konkrétních zdrojů. Tedy nikoliv jen z matematických modelů, ale i z územních plánů, strategických plánů, vyjádření municipalit atd. Limity by měly být stanoveny s ohledem na dnešní znalosti vlivu všech zdrojů škodlivin a hluku na zdraví člověka. Je nutné ale zde i zmínit, že jedním z hlavních důvodů modernizace a zkapacitnění dálnice je skutečnost, že předchozí prognóza byla chybná. Správné plánování je tedy zásadní.

Ale uveďme si jeden příklad. Jedná se o využití tzv. staré hlukové zátěže v akustických studiích. Tato více jak 20 let stará metodika je dnes stále využívána a to v souladu se stále platnou legislativou. Mezní hranice 70 dB je ale dnes skutečně nepřijatelná. Nejde o splnění norem, ale o to, zda občané zde budou mít vůbec vhodné podmínky pro život. Výrazný vliv na zdraví člověka, u takto vysokých hodnot, je dnes nesporný. Navíc, co budeme dělat až tyto krajní hodnoty budou po realizaci odstranění křižovatek překročeny? Pro překotný rozvoj oblastí, které jsou v blízkosti Prahy, lze velice problematicky vše namodelovat.

Takže stále platí dvakrát měř, jednou řež. To měření musíme skutečně dobře „nastavit“ a řezat pouze s ohledem na skutečně dobře provedené prognózy. Tedy nespokojit se pouze se splněním podmínek, které vycházejí z 20 let staré legislativy a limitů. Určitě není ekonomické vše budovat 2x, stále vše upravovat a modernizovat. Jednak jde o finanční prostředky nás všech a jednak i zátěž na celé životní prostředí. To není jen zátěž od vlastní výstavby, ale i zátěž, která vzniká vlivem vyvolaných dopravních omezení, popojížděním v kolonách. Pokusme se o co nejlepší řešení. Právě tyto stavby stavíme pro budoucnost a pro občany. Ano, dálniční stavby nejsou přínosem pro všechny obyvatele. Ale my všichni jsme povinni minimalizovat nepříznivé vlivy na lokality, které jsou v jejich sousedství.

.

Keywords ČR-silnice-stavby-D10-firmy-Kudláček Waldek Körber CONSULTING

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Automotive industry, transport and machinery
Building industry, housing and real property

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.