Radnice Prahy 1 staví v Divadelní schodiště, majitelé tamních nemovitostí se brání, bojí se kolapsu dopravy, projekt s nimi nikdo neprojednal

Městská část Prahy 1 v současné době realizuje výstavbu venkovního schodiště z pražské Národní třídy do nyní opět tedy uzavřené Divadelní ulice. Projekt nového schodiště vznikl bez předchozího projednání s majiteli nemovitostí v Divadelní, kterým se ovšem nelíbí. Bojí se kolapsu dopravy.

"Projekt vznikl bez toho, že by byli předtím osloveni majitelé nemovitostí v ulici Divadelní, bez toho, aby byl prodiskutován s veřejností anebo alespoň prezentován na stránkách Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) nebo městské části, přestože celý projekt přinese zásadní zásahy do plynulosti pražské dopravy. Takové chování Prahy 1 je v příkrém rozporu s přístupem magistrátu, který sousední projekt rekonstrukce Smetanova nábřeží zpracoval institutem IPR, prezentoval veřejnosti a prodiskutoval s majiteli nemovitostí, kteří se také stali účastníky stavebního řízení," uvedl Jozef Onderka, jeden ze spolumajitelů nemovitosti v Divadelní.

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy je přitom hlavním koncepčním pracovištěm Prahy v oblasti architektury, urbanismu, rozvoje, tvorby a správy města. "Obrátil jsem se na Komisi pro participaci a veřejný prostor na Praze 1 s otázkou, proč nikdo nebyl přizván k diskusi o tak důležitém projektu. Zároveň jsem je vyzval, abychom si místo prošli a Praha 1 zvážila účelnost projektu. Nikdo z členů komise, ani její předsedkyně, neodpověděli," dodal Onderka.

Stavební povolení na stavbu schodiště bylo vydané už v roce 2013 a vlastníci dotčených okolních nemovitostí jej podle Onderky nedostali doručené, bylo pouze vystaveno krátkou dobu na úřední desce. To platí také o následném opakovaném prodlužování stavebního povolení. Schvalování projektu schodiště, který má realizovat firma DAP, a.s., rovněž podle Onderky proběhlo bez toho, že by jej radnice projednala s veřejností. Formalizované zadávací řízení na stavbu zřejmě vypsáno nebylo, protože je pod cenovým limitem, který jej činí povinným - podle informací z projektu jde o investici do výše 6 milionů, je tedy těsně pod limitem.

Smlouva uzavřená na vybudování venkovního schodiště sice byla uveřejněna v červnu tohoto roku v registru smluv, avšak neúplná, když zcela chybí zveřejnění 3. - 6. strany smlouvy a jejích příloh (není tak znám např. předmět díla, položkový rozpočet, doba plnění, časový harmonogram prací atd.). "Na tuto skutečnost jsme Prahu 1 upozornili, přesto však již byla stavba nového schodiště zahájena a ulice Divadelní je již několik týdnů zcela neprůjezdná. Příznačné je pak i to, že ačkoli úplná uzavírka ulice měla skončit již ke dni 29.10.2022, trvá i nadále," říká Onderka.

"Před čtyřmi týdny jsme prostřednictvím právníků podali odvolání, podnět na přezkoumání stavebního povolení k výstavbě schodiště a podnět k jeho zrušení, v němž jsme poukazovali na řadu možných pochybení, a to jak při vydání stavebního povolení, tak v letech následujících," uvedl Onderka. "A na základě nově zjištěných skutečností jsme podali další podnět k provedení kontrolní prohlídky stavby a k vydání zákazu provádění stavby z důvodů absence stavebního povolení. Budeme žádat i provedení kontroly hospodaření s veřejnými prostředky," dodává.

Nové schodiště na už tak úzkém prostoru chodníku a vozovky by způsobilo velmi pravděpodobně trvalé kolapsy dopravy v Divadelní. V těchto místech se nacházejí tři vysoce vytížené vjezdy do sousedících budov. A to nejen pro osobní automobily, ale především je zde vstup pro zásobování pěti restauračních zařízení, mezi nimi i historické kavárny Slavia, umělecké galerie, dílen návrhářů, a v neposlední řadě také Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU). Riziková by pravděpodobně byla i chůze po úzkém chodníku. Divadelní byla už nyní vysoce frekventovanou ulicí, pro mnohé sloužila i jako objezd Smetanova nábřeží směrem ke Karlovým lázním. Hlavním důvodem, proč došlo ke zbourání starého schodiště v roce 1956, byl očekávaný nárůst automobilové dopravy v Praze.

Kontakt:

Martina Martinovičová

Q and A

martinovicova@qanda.cz

Keywords ČR-správa-stavby-doprava-Praha-firmy-Q and A

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Automotive industry, transport and machinery
Building industry, housing and real property
Politics, public administration and courts

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.