NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA DÁVÁ PROSTOR ŠKOLÁM UDĚLAT ŠKOLNÍ MATURITY SMYSLUPLNĚJŠÍ A JEDNODUŠŠÍ

Zatímco politické a ekonomické diskuse nad praktickými dopady nově schválené novely školského zákona na zřizovatele škol ještě zdaleka neutichly, bez povšimnutí médií prošla legislativním procesem velice užitečná novinka ve školních maturitách. Tato novinka se týká uznávání mezinárodních certifikátů u školních maturit, a to (nejen) z oblasti digitálních technologií.

Školy mohou nyní nově samostatně rozhodovat o tom, které mezinárodně uznávané certifikáty nebo certifikační zkoušky z oblasti digitálních kompetencí, případně v jakém rozsahu, budou maturantům uznány v rámci profilové části maturitní zkoušky. Při tom stačí zajistit, aby vzdělávací obsah školního vzdělávacího programu (ŠVP) odpovídal sylabu vybrané certifikace, a zároveň podle pokynů MŠMT nastavit jasná hodnoticí kritéria a včas informovat studenty o všech podmínkách.

Na rozdíl od uznávání jazykových zkoušek, které je možné již řadu let, lze v oblasti digitálních kompetencí uznat jak celou maturitní zkoušku, tak její část. Navíc je možné kombinovat více typů certifikátů nebo certifikačních zkoušek z různých oblastí digitálních kompetencí najednou.

„Jsem přesvědčený, že uznávání mezinárodních certifikačních standardů, jako jsou ECDL / ICDL, Cisco, Oracle, Microsoft, Autodesk či Solidworks, u školních maturit přinese školám a studentům řadu výhod. Školám to usnadní administrativu a maturanti nebudou vystavení zbytečnému stresu, protože certifikační zkoušky mohou absolvovat už v průběhu studia,“ říká Jiří Chábera, manažer mezinárodního konceptu digitálních kompetencí ECDL / ICDL pro ČR.

Je důležité podotknout, že nejde pouze o teoretický plán. Pod taktovkou MŠMT už více než pět let probíhalo tzv. pokusné ověřování, do kterého se zapojilo téměř padesát středních škol. Zpětná vazba od škol i mnoha maturantů je přitom velmi pozitivní.

„Uznávání mezinárodních certifikátů digitálních kompetencí přispěje nejen ke zlepšení standardizace a zvýšení úrovně vzdělávání v oblasti digitálních kompetencí, ale také významně podpoří motivaci nejen těch studentů, kteří mají zájem aktivně prohlubovat své digitální znalosti a dovednosti,“ dodává profesorka Olga Štěpánková, předsedkyně České společnosti pro kybernetiku a informatiku.

O mezinárodním konceptu ECDL/ICDL

ECDL/ICDL – European, resp. International Certification of Digital Literacy and Digital Skills je celosvětově rozšířený vzdělávací a certifikační koncept v oblasti digitálních kompetencí, který vznikl za podpory Evropské komise v polovině 90. let minulého století.

Koncept ECDL/ICDL definuje mezinárodní standardy (minimální vzdělávací obsah) v podobě tzv. ECDL sylabů. Tyto sylaby pokrývající celou škálu oblastí, ve kterých jsou digitální technologie využívány a jsou průběžně na mezinárodní úrovni aktualizovány. Koncept ECDL/ICDL zároveň určuje metodu, jakou jsou digitální kompetence objektivně a nezávisle ověřovány. Tato metoda je založena na praktických zkouškách prováděných s využitím běžné výpočetní techniky v reálném programovém prostředí.

Zkoušky dle konceptu ECDL/ICDL jsou mezinárodně uznávané, celosvětově procesně standardizované, objektivní a nezávislé na konkrétní výpočetní technice a programovém vybavení. V celém světě se využívá jednotné a pravidelně aktualizované databáze testových úloh. Úspěšní absolventi zkoušek mohou získat některý z ECDL/ICDL certifikátů, které mají časově neomezenou mezinárodní platnost.

Za obsah sylabů a testových úloh odpovídá výhradní vlastník konceptu – ICDL Foundation Irsko, nezisková organizace založená v roce 1997 sdružením Council of European Professional Informatics Societies (CEPIS) za podpory Evropské komise. ICDL Foundation poskytuje licenci k provozování tohoto mezinárodního konceptu národním profesním společnostem se vztahem k informatice sdruženým v CEPIS – garantům kvality ECDL/ICDL zkoušek v národním prostředí.

 

Kontakty:

Ing. Jiří Chábera, MBA, manažer vzdělávacího a certifikačního konceptu ECDL/ICDL pro ČR, ČSKI, CertiCon a.s.

jiri.chabera@ecdl.cz, +420 224 904 242  www.ecdl.czwww.facebook.com/ECDLCZwww.linkedin.com/company/ecdlcz

 

 

Klíčová slova ČR-vzdělání-školy-počítače-komunikace-politika

Oblast

Kategorie
IT, telekomunikace
Věda, vzdělávání a školství
Politika, veřejná správa a soudy

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.